De Gasthuisbossen in Zillebeke.

Zillebeke, deel van de Belgische gemeente en stad Ieper, prov. West-Vlaanderen, tot 1977 (3554 inw.) een zelfstandige gemeente, waar in 1971 Hollebeke en Voormezele aan werden toegevoegd, in Zandig Vlaanderen en de Westhoek.
De St.-Katharinakerk (1890–1924) bezit een fraaie romaanse doopvont. Provinciaal natuurdomein De Palingbeek (84 ha; wandelbos, visvijver). Recreatiedomein Bellewaerde (o.a. safaripark) in het gehucht 't Hoge. Talrijke militaire begraafplaatsen en oorlogsmonumenten (o.a. heuveltoppen Hill 60 en Hill 62 met loopgraven, grotendeels bewaard in de toestand van 1918) uit de Eerste Wereldoorlog, toen het dorp totaal werd vernietigd. Oorlogsmuseum Sanctuary Wood.

Dank zij de inspanningen van WVT om ook een aantal privé-eigenaars ertoe te bewegen vrije doorgang te verlenen aan wandelaars, kon vorig jaar een pracht van een wandelpad gerealiseerd worden. Heel onlangs werd het ook bewegwijzerd met de klassieke houten plankpalen van de WVT, met de zeshoekige bordjes.
De wandeling start meteen al door zo’n privé-gedeelte: doorheen een draaihekkentje komen we in een weide langs de Wervikseweg terecht, waar we door stappen in de richting van een bospad in het Zwarte Leenbos. We dalen af tot het brongebied van de Vijverbeek, om daarna opnieuw omhoog te klimmen. Opnieuw een paar draaihekkentjes brengen ons op de Pappotstraat, die we gewoon oversteken. Aan de overzijde opnieuw hetzelfde scenario: via een paar draaihekjes bereiken we door een stuk weide de bosrand. Bij het binnendringen van het bos nemen we echter onmiddellijk een graspad rechts. Vanaf hier kunnen we volop genieten van de plantenpracht. Een heerlijk gevoel is het om even later links tussen een statige dubbele beukenrij te lopen. Wat verderop gaat het weer rechts. Even voorbij de Abbé Soquetlaan gaan we door de kaarsrechte beukendreef een klim aan tot aan de bosrand.

Mooie uitzichten op de landelijke omgeving.

We komen uit op het asfalt van de Vijfwegenstraat, dat we, heel even maar, links volgen om dan dadelijk rechts een privé-veldweg te nemen. Die buigt na verloop van tijd af in de richting van de bosrand. Ondertussen genieten we van een mooi uitzicht op de landelijke omgeving en het Hogebos iets verderop. Doorheen het bos bereiken we opnieuw de Vijfwegenstraat. Even naar links nu, om dan op het kruispunt Vijfwegen schuin links opnieuw een bosdreef te nemen. Wat verderop nemen we links een iets smaller bospad, dat ons na een haakse bocht naar rechts door het open veld voert, met een fraai uitzicht op de vallei van de Bassevillebeek. We slaan een veldpad rechts in, dat ons nu een panorama biedt op het dorpje Zandvoorde.
We bereiken opnieuw de Vijfwegenstraat, die we even rechtdoor volgen. De eerste dreef aan onze rechterkant laat ons even binnendringen in het Zandvoordebos, een van de kleine uitloperbosjes van de Gasthuisbossen. Via een afslag rechts bereiken we opnieuw de Vijfwegenstraat, die we een heel eind naar links volgen, langs de bosrand. Eens opnieuw volledig in het bos nemen we links een dreef in het bos. Die buigt af naar rechts en wordt ‘Iwenslaan’, alhoewel het eigenlijk om een gewone bosdreef gaat. We kruisen de Kranenburgstraat. Aan een bosmonumentje gaat het links. Via een wirwar van boswegen bereiken we opnieuw de Wervikseweg. Wie er niet genoeg kan van krijgen, kan nog een kleine uitsmijter nemen.
Je gaat links af en draait 100 meter verder rechts het Twaalgemetenbos in. Eens in het bos, voortdurend links aanhouden tot je weer bijna aan het begin van het bos uitkomt. Daarna terug naar de Wervikseweg, en mooi langs de berm (want hier rijden wél auto’s) terug naar de startplaats.

Start

Wervikseweg in Zillebeke, ter hoogte van het bosje aan de Zwarteleenstraat.
Wagen kan best geparkeerd worden in de Zwarteleenstraat.
Startpunt van de wandeling is gemakkelijkst te herkennen aan het metalen draaihekkentje dat toegang geeft tot de weide, ongeveer 200 meter verwijdert van het kruispunt met de Pappotstraat.

Lengte

9.5 kilometer, over in droog seizoen goed begaanbare wegen. Met een beetje goede wil kan in het droog seizoen ook de buggy mee. Niet geschikt voor rolstoelen. Bij aanhoudend nat weer zijn laarzen aanbevolen. Een heel aantal paden loopt over privé-terrein: wees dankbaar om de vrije doorgang die wordt verleend en respecteer andermans eigendom: wijk niet van de paden af, laat geen vuilnis achter en eerbiedig de natuur.
De wandeling is bewegwijzerd met de uniforme zeshoekige bordjes van de WVT. Van deze wandeling is een overzichtelijke folder met gedetailleerde kaart te verkrijgen bij de West-Vlaamse vereniging voor de Vrije Tijd, Abdijbekestraat 9, 8200 Sint-Andries. Tel: (050)40.70.40.